Понеділок, 04 жовтня 2021 19:28

Романова Оксана. Феномен Охтирської ікони Богородиці в контексті великодержавної ідеології російського імперіалізму

Оксана Романова, кандидат історичних наук, науковий співробітник Інституту історії України НАНУ.
Романова Оксана. Феномен Охтирської ікони Богородиці в контексті великодержавної ідеології російського імперіалізму

Попри існування певної, хоч і невеликої, історіографічної традиції розглядати культ Охтирської ікони Богородиці, що проявилась на Слобожанщині в середині XVIII ст. і вже за неповних десять років єдиною із українських святинь офіційно була визнана Синодом за чудотворну (з подальшим внесенням празнування цій іконі до загальнодержавних святців на початку ХІХ ст., що також стало новиною для релігійних практик українців), як наслідок «єлизаветинського потепління» в ставленні до чудотворних святинь та особистої прихильності імператриці до цього образу, залишається відкритим питання, чому саме ця ікона із ряду аналогічних отримала таке визнання і користувалась незмінною прихильністю російських імператорів, а не тільки «лояльної до України» Єлизавети. Порівняння описуваних чудес, ареалу паломників та їх соціальних характеристик із такими ж показниками інших сучасних до Охтирської ікони українських культів чудотворних святинь засвідчує, що ця ікона сприймалась паломниками як одна із ряду аналогічних, без будь-яких наголосів на її унікальних властивостях. Натомість аналіз сказання про Охтирську ікону, де присутні всі основні складові класичних сказань, засвідчує добру обізнаність апологетів цього культу із каноном міракульного жанру та свідому «підгонку» певних сюжетів до «високих канонів». В цьому культі штучно були переплетеними такі державнозначущі культи, як Покрова, Покладення ризи Богородиці у Влахерні, культ Богородиці Заступниці та культ свв. Захарія та Єлизавети, що були духовними патронами імператриці. Порівняння Охтирського культу, що свідомо підтримувався на державному рівні, із іншими загальнодержавними культами чудотворних святинь засвідчує, що Охтирська ікона, подібно до її іменитих напарниць із святців, мала спеціальне ідеологічне навантаження в програмі освячення імперської влади в регіоні. Вона стала своєрідним символом покорення краю, введення його в орбіту Московського християнства. Ключові слова: Охтирська ікона Богородиці, чудотворна ікона, сказання про ікону, народний культ, державний культ, празнування іконі, ідеологія, Російська імперія, святці. 

Опубліковано:  Україна в Центрально-Східній Європі. - 2021. - Вип. 19-20. С. 69-142.

Новини

"Переписна книга Білопільської сотні 1673 року": презентація в Білопіллі

15-10-2021

"Презентували в Білопіллі разом із Oleksandr Riznichenko нашу спільну працю "Переписна книга Білопільської сотні 1673 року". Щиро вдячні за підтримку...

70 років Шамілю Акічеву

28-09-2021

Почесному краєзнавцю України науковому співробітнику  Конотопського міського краєзнавчого музею імені О.М. Лазаревського Шамілю АКІЧЕВУ Вельмишановний Шамілє Мулламовичу! У цей визначний день від імені Правління та усього...

На Конотопщині відкрили пам’ятний знак видатним землякам

30-08-2021

У центрі села Шпотівка Дубов’язівської селищної ради Конотопського району відкрили пам’ятний знак братам Тимошенкам. Три брати залишили по собі вагомий...

Ювілей Леоніда Полтави

27-08-2021

27 серпня в Ромні відбулися урочистості на честь 100-річчя з дня народження українського поета й прозаїка, діяча української діаспори, уродженця с...

«Дивлюсь я на небо» (пам’яті Олександра Добровольського)

08-08-2021

Ми з ним одразу перейшли на «ти». По телефону. А бачилися тільки раз у житті – в Дніпрі (тоді ще...

Нова книга Олексія Вертія

21-07-2021

Відомий сумський літературознавець Олексій Вертій свою останню працю присвятив видатному народознавцю із Закарпаття Іванові Хланті, який записав і видав чи...