Опубліковано: Bylye Gody. 2022. № 17(2). P. 758–776.
8 СІЧНЯ 1878 Р. ЗА ЮЛІАНСЬКИМ КАЛЕНДАРЕМ ДО СУМ ПРИБУВ ПЕРШИЙ ПОТЯГ!
Публікація відображає основні питання проектування та будівництва залізниць у Російській імперії на прикладі Сумської лінії Харківсько-Миколаївської залізниці (Сумської залізниці). Виділено етапи її здійснення: 1) постановка Сумськими повітовими земськими зборами завдання будівництва дороги та здійснення попередніх пошуків з цього приводу; 2) просування ініціативи земців на порядок денний Комітету міністрів та організація Міністерством шляхів сполучення планово-проектних робіт; 3) визначення підрядника та проведення ним необхідних підготовчих та будівельних робіт.
Вказано, що необхідність створення Сумської залізниці диктувалася передусім потребами місцевої цукробурякової промисловості, над якою в 1870-ті роки нависла загроза кризи через вирубку лісів, подорожчання цін на паливо, транспортування сировини та продукції. Наголошується, що водночас органи місцевої влади переслідували й інші завдання у реалізації магістралі, що відповідали очікуванням загального господарського підйому, а також покращення пасажирського сполучення. Встановлено, що маршрут та основна технічна документація залізниці розроблено інженером Міністерства шляхів сполучення Рудницьким.
Водночас його корекція виявилася допустимою за клопотанням органів місцевої влади. Особливого значення в описі реалізації будівництва магістралі відведено призначеному Товариством Харківсько-Миколаївської залізниці (підрядник) головному інженеру Євгену Михайловичу Духовському. При цьому відзначені не тільки очевидні його організаторські здібності, що відбилися на швидких термінах закінчення дороги, а й негативні сторони, пов'язані з неохайними фінансовими розрахунками, а також з нехтуванням якості виконання шляхів і формування рухомого складу, що загрожує аваріями і необхідністю додаткових грошових вливань на виправлення недоліків вже під час експлуатації дороги.
Проаналізовано правові аспекти здійснення будівництва, закріплені у статуті Товариства Харківсько-Миколаївської залізниці. Приділено увагу супутнім будівництву питанням – відчуженню приватних володінь, опису урядового розпорядження економічного потенціалу територій, розташованих по обидва боки від дороги, змін поштових трактів та утворення численних під'їзних до станцій шляхів. Доведено позитивний ефект від функціонування Сумської залізниці на підставі даних за перше десятиліття її існування.
Опубліковано: Bylye Gody. 2022. № 17(2). P. 758–776.